Kompott

Det var ett tag sen jag skrev, så det här blir ett väldigt ostrukturerat inlägg med massor av saker

Inatt drömde jag att jag hade ont i magen. Tillslut insåg jag att det inte var en dröm då jag vaknade av att jag trodde att någon knovhögg mig i magen. Sov 4 timmar inatt och började 07:45. Pulsade till jobbet i snöstorm. Men dagen flöt på bra, och lagom till 16.30 när jag skulle sluta kom Fredrik och Josefin upp och jag fixade skjuts hem!



När jag stod i posten idag dök det upp ett välbekant ansikte inne på ica. Rickard, en gammal barndomskompis hade hittat in till storstaden. Jag mår alltid lika bra av att träffa gamla vänner sådär. Det känns bra att man kan prata som om man träffades varje dag, när det egentligen var flera år sedan. Det värsta som finns är pinsam tystnad mellan två människor som en gång i tiden var jättebra vänner.



När det kommer in en berusad människa på ica kan - och ska - vi neka denne att köpa alkohol (av förklarliga skäl).
Men vad skulle hända om det kom in en överviktig människa som ska handla 4 liter cola och två chipspåsar, och jag vägrade sälja detta till ovanstående? Det skulle bli ett herrans liv i hela Sverige, det skulle bli tal om diskriminering och jag skulle förmodligen få sluta på ica.
(Nu menar jag inte att jag tycker illa om överviktiga människor på något sätt, men jag ska förklara mig)

Matmissbruk är minst lika allvarligt som alkoholmissbruk. Jag antar att jag inte ens behöver nämna alla sjukdomar man kan få, gå in på aftonbladet och kolla upp det istället. Men varför är det just alkohol vi inte får sälja?

När det kommer in gamla damer som pratar helt obegripligt för att lungorna och stämbanden är helt försörda av 60 års kedjerökande, då går jag snällt och vänligt och hämtar två paket hårda röda prince.

Är det för att alkoholister är jobbiga för allmänheten? Alkoholister håller sig oftast till sina parkbänkar eller tågstationen, och man kan då undvika dessa platser. Men rökare får blåsa sina rökmoln i ansiktet på mig lite varsomhelst. Och förstår inte att jag stör mig på dem. Jag menar inte att jag hatar rökare heller, då många av mina vänner är rökare. Men missbruk som missbruk liksom.

Så varför just alkoholen? Borde inte Frida stoppa mig i kassan när jag köper en 200-grams chokladkaka för tredje gången den här veckan? För jag har ett uppenbart dåligt förhållande till chokladen.

Diskriminering är vad det är.



Har du några funderationer?
Och vem fan är du då? Hanna

Har också reflekterat en del över det där. När jag jobbade på donken och det kom in en skadligt överviktig människa och beställde 2 big mac & co med plusmeny och massa dip, ville jag nästan inte servera dem. Varje gång jag lämnade över brickan kände jag mig som om jag bidrog till deras förtidiga död...

2008-11-24 @ 23:34:33
URL: http://hannachristine.blogg.se/
Och vem fan är du då? Frida

Hade jag ändå vetat att det var den tredje...

2008-11-25 @ 14:37:21

Då finns det plats för dom här:


Men först... vem fan är du?

Nu kommer jag ihåg dig!



Mejl, snabel-a och sånt: (publiceras ej)




URL/Bloggadress:




Speak up!


Trackback
RSS 2.0