Upp, öpp, opp?

Johanna och jag hade en diskussion på jobbet idag angående det svenska språket. Eller rättare sagt ett ord. Hon påstod att man utalade ordet "upp" som "öpp". Jag stod fast i att det uttalades som det stavas. Lite beroende på i vilket sammanhang. Ordet i fråga används sällan ensamt, utan i sammanhang som: Gåopp, taopp osv. (Ordet sätts alltså ihop med föregående ord så att de två bildar ett enda ord).

Är jag slö och inte orkar anstränga min tunga när jag pratar kan det mycket väl hända att jag uttalar ordet på något av ovanstående sätt. Men jag hävdar ändå att jag uttalar det "upp", och att detta är det korrekta uttal som alla svenskar borde använda.

Hur säger du?

(Kan satsa min högra hand på att i alla fall Hanna håller med mig här. Hon är (var?) nämligen lika bestämd som jag är när det gäller att uttala och framför allt SKRIVA det svenska språket korrekt.)

Jag hoppas att det är till min fördel om jag nu kommer in på Journalistik & Multimedia. Man kan ju alltid hoppas att det finns någon liten stackare som inte vet hur man stavar till aldrig, väl, än och domare.
 
Med reservation för eventuella stavfel. Haha.

Har du några funderationer?

Då finns det plats för dom här:


Men först... vem fan är du?

Nu kommer jag ihåg dig!



Mejl, snabel-a och sånt: (publiceras ej)




URL/Bloggadress:




Speak up!


Trackback
RSS 2.0