Don't be a racist. Be like a panda. It's white and black and Asian!

Första riktiga dagen på praktiken idag då! Gick igenom mina arbetsuppgifter, fick en rundvandring i stadshuset (Bästa? Gymet! Nu har jag tillgång till löpband med promenadavstånd på ungefär 1 minut, helt fantastiskt!), samt fick träffa många av de som jobbar i kommunen. Det var en hel del bekanta ansikten då alla handlar på ICA som är världens bästa lilla butik (sådär, då fick jag in det också).

-----------------------
Nu blir det lite seriöst igen.


Var på möte på Migrationsverket ang. lite säkerhetsfrågor. Fick en rundvandring i förvarets lokaler, och jag måste säga att det var riktigt intressant, men samtidigt lite jobbigt.

Jag tycker att sådana här frågor är otroligt viktiga och kan bli riktigt upprörd när man hamnar i diskussioner som handlar om just invandring. Människors främlingsfientlighet handlar ofta om okunnighet, och från det jag fått höra idag tänkte jag dra lite snabbt om hur iaf förvaret fungerar, då det är den biten folk ofta inte kan så mycket om:

När man hör ordet "förvaret" får man ju en bild av vilken sorts ställe det är och vilken sorts människor som sitter där. Förvaret är alltså den del av migrationsverket där människor av någon anledning är "frihetsberövade", dvs att de får inte vistas utanför förvarets område. De asylsökande som handlar av oss på ICA har alltså inget med förvaret att göra. Förvaret finns på 5 platser i Sverige, varav Flen alltså är en av städerna.

Jag har alltid trott att det var asylsökande som begått brott som satt där, och att själva huset var i princip som ett fängelse (okunnighet som sagt). Men det ser ut som vilket "boende" som helst (vandrarhem, ålderdomshem, studentkorridor, you name it). Och de som bodde där verkade hur trevliga och glada som helst, och det blev jag sjukt imponerad över. Den vanligaste orsaken till att människor hamnar i förvaret är för att de av någon anledning fått avslag på sin asylsökan, och när de kallas till möte för att planera "hemresan" dyker de inte upp (vilket är fullt förståeligt egentligen, de har ju lämnat sitt hemland av en anledning och då är det klart att de inte vill tillbaks. Det hade inte jag velat iaf), och då hamnar de hos förvaret. Hade det varit jag som suttit där hade jag varit helt knäckt. Så på ett sätt var det skönt att se hur de har det, samtidigt som det var lite vemodigt då man vet att de bara går och väntar på att bli "ivägskickade".

Här kan ni läsa mer om migrationsverkets verksamhet och hur förvaret fungerar:

http://www.migrationsverket.se/
http://www.migrationsverket.se/download/18.770892be1248035046b80003328/forvar_sv.pdf

Och sen vill jag till slut tipsa om Schindler's list och American History X - två fantastiska filmer som varenda människa borde se. Nu ska jag äta pannkakstårta till förbannelse, och om några timmar är det dags för charmkurs för Ica-personalen (ja ni läste rätt, de har inte gett upp hoppet om mig än)!

Och så måste jag se hur det går för mitt nya husdjur, spindeln i glaset. Förhoppningsvis står glaset kvar med spindeln under...

PÖZZ.

Har du några funderationer?

Då finns det plats för dom här:


Men först... vem fan är du?

Nu kommer jag ihåg dig!



Mejl, snabel-a och sånt: (publiceras ej)




URL/Bloggadress:




Speak up!


Trackback
RSS 2.0