Got 100 steps to go; tonight I'll make it ninety-nine.

(Känsliga läsare varnas; Det här är ett aslångt, positivt inlägg där jag försöker vara livscoach. Då folk inte är vana vid detta, kan det orsaka förvirring och panikattacker.)

Jag börjar varje morgon exakt likadant. Så fort väckarklockan ringer ligger jag kvar en stund och tänker; "Vad hände igår? Hur mår jag idag?" Efter att ha gjort detta varenda morgon under en alldeles för lång period bestämde jag mig för att göra något åt saken. Jag vill inte behöva fundera såhär varje morgon. Jag vill vakna och bara tänka "onsdag, nu kör vi". Mitt största fel jag gjort är att jag låtit andra människors beteende ha alldeles för stor inverkan på hur jag mår. Visst, om nån beter sig illa är det klart man blir sårad. Och är någon glad och trevlig blir jag ju automatiskt på bättre humör. Men andras beteende ska inte få styra hela ditt liv.

Det jag gjorde var helt enkelt att börja ta tag i mig själv.

Steg 1;

Min dröm är ju att jobba som brandman, och äntligen har jag kommit igång ordentligt med min träning. Det här har varit det jobbigaste för mig då det har gått riktigt dåligt att träna uppe på skolan. Men nu när jag är hemma har jag hittat motivationen igen och tycker att det är riktigt kul igen! Det gäller bara att hitta motiveringen, ett rimligt mål man vill nå inom en viss tid.

Har även tagit tag i allt som har med jobb och lägenhet att göra, så nu börjar allt komma iordning. Sånt är jätteviktigt, att ta tag i alla småsaker som ligger och gnager i bakhuvudet. Det kan vara allt från en försäkring man inte tecknat, till att man borde byta ner sig till en mindre lägenhet för att t ex spara pengar. (Ja, mitt penthouse här uppe är lite för dyrt för min smak. Jag är en slusk, jag behöver inte bo fancy). Skriv upp alla småsaker som du känner att du behöver ta tag i. Kan det göras på längre sikt kan du använda dig av ett anteckningsblock eller liknande där du skriver upp allt du ska ta tag i och bockar av vartefter.

Är det något som bör göras inom de närmsta dagarna, införskaffa en RIKTIG ALMANACKA (jag är inte alls ett större fan av att använda mig av mobilen i dessa lägen) och skriv ner vilken dag du ska göra det. Mycket lättare att ta tag i det då om det står skrivet nånstans istället för att bara tänka "jo, jag ska göra det någon dag den här veckan".

Fick även ett "löst" praktikerbjudande på kommunen innan julen. Vanligtvis hade jag tänkt "nej, det blir nog inget med det där, han lät inte så seriös och jag vill inte verka dum som ringer och tjatar". Men imorgon ska jag på möte och förhoppningsvis verkar det lösa sig med praktiken också! Så var inte rädd för att vara lite "påträngande" när det gäller jobbet, det är ju din framtid det handlar om.

Det jag försöker säga är att du kommer aldrig må bra om du inte tar tag i det själv! Man kan inte förvänta sig att andra bara ska få en att må bra om man inte anstränger sig lite själv också (även om det är till stor hjälp att man har vänner som ställer upp i vått och torrt). Många som har det jobbigt tänker "jag orkar inte mer", och det är livsfarligt att sluta tanken där. Det gäller att försöka ta sig ett steg längre och tänka "jag orkar inte mer, nu gör jag något åt det här".

SÅ, det var allt för idag. Blev helt slut av allt pepptalk, är uppenbarligen inte van vid det här. Avslutar, som nästan alltid, med en liten låttext. Bara för att jag har bäst musiksmak i världen.

I have everything to lose
By not getting up to fight.
I might get used to giving up,
So I am showing up tonight.

I am my own enemy,

The battle fought within my mind.
If I can overcome step one,
I can face the ninety-nine.

/ Superchick - One more


Har du några funderationer?
Och vem fan är du då? kim shady

såg superchick i uppsala för ett år sen typ!!! ville bara säga det. over.

2012-02-10 @ 12:20:39

Då finns det plats för dom här:


Men först... vem fan är du?

Nu kommer jag ihåg dig!



Mejl, snabel-a och sånt: (publiceras ej)




URL/Bloggadress:




Speak up!


Trackback
RSS 2.0